پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 17, 2024
رجبی

حوزه / حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی گفت: دشمنان اسلام از ابزارهای نوین برای گسترش باطل استفاده می‌کنند و انتشار سریع‌تری دارند، اما در این شرایط مسلمانان باید آگاهانه و با ایمان راسخ به تکالیف خود عمل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت الاسلام و المسلمین آرش رجبی در نشست مدیران و معاونان فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان گلستان که در مدیریت این استان برگزار شد، به تفسیر آیه ۴۶ سوره سبأ «قُل إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَحِدَةٍ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثنَی وَفُرَدَی ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُم مِّن جِنَّةٍ إِن هُوَ إِلَّا نَذِیر لَّکُم بَینَ یَدَی عَذَاب شَدِید» پرداخت و اهمیت این آیه را برای امت اسلامی تشریح کرد.

وی در تشریح آیه فوق اظهار داشت: این آیه، یک آیه خاص و ویژه در قرآن کریم است و خداوند در این آیه با یک چیز موعظه می‌کند و این یک چیز بسیار اساسی و بنیادین برای امت اسلامی است که بسیار کارساز می‌باشد.

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران کشور، ابراز کرد: این آیه به مسلمانان توصیه می‌کند که در راه خدا، چه به صورت فردی و چه به شکل گروهی، قیام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی اظهار کرد: خداوند می‌فرمایند: «أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثنَی وَفُرَدَی»؛ در آیه خصوصیت قیام برای خدا هم معلوم می‌شود چرا که انسان بیدار، کسی است که برای انجام کارهای خود به پا می‌خیزد و سپس حرکت می‌کند و کارها را انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: این قیام لله خصویتی دارد که می‌فرمایند: «مَثنَی وَ فُرَدَی»، و ترتیب عددی را به هم زده، نمی‌فرماید: (فرادی و مثنی) حال آنکه در بعضی آیات که در مقام بیان ترتیب است، ترتیب رعایت می‌شود اما اینجا ترتیب بصورت دوتا دوتا و یکی یکی برای قیام الهی است.

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران کشور، با اشاره به تفاسیر مفسران اجتماعی قرآن کریم خاطرنشان کرد: مفسران بر این باورند که قیام مثنی بر اهمیت تشکل و کار گروهی تأکید دارد، جایی‌که اندیشه‌ها و عزم‌های راسخ کنار هم قرار می‌گیرند و به وظیفه قیام لله بهتر عمل می‌کنند، اما در صورت عدم حضور گروه، وظیفه فردی همچنان پابرجاست و هر فرد باید به صورت مستقل در مسیر الهی اقدام کند.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی به حساسیت تاریخی شرایط جامعه اشاره کرد و گفت: جبهه حق در مقابل جبهه باطل همیشه وظایف و تکالیف خاص خود را داشته و همیشه تاریخ در برهه‌هایی حساس بوده، مخصوصا برای جبهه حق که هیچ مقطعی از تاریخ پیدا نمی‌شود که حساسیت یا اهمیتی نداشته باشد.

وی اظهار کرد: دشمنان اسلام از ابزارهای نوین برای گسترش باطل استفاده می‌کنند و انتشار سریع‌تری دارند، اما در این شرایط مسلمانان باید آگاهانه و با ایمان راسخ به تکالیف خود عمل کنند.

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران کشور، بر اهمیت ایمان به عنوان پایه جامعه تأکید کرد و یادآور شد: ایمان قوی باید در جامعه گسترش یابد تا به اهداف اسلامی دست یابیم، اگر منتظر ظهور امام عصر هستیم، باید برای تقویت ایمان و ساختن جامعه‌ای کامل تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی به نقش بانوان در عرصه فرهنگی پرداخت و اظهار کرد: بانوان می‌توانند با همدلی و همکاری در ترویج ارزش‌های اسلامی مؤثر باشند.

وی همچنین به برنامه راهبردی پنج‌ساله حوزه علمیه خواهران اشاره کرد و گفت: این برنامه برای رفع نقایص و ارتقاء بنیان‌های علمی و فرهنگی تدوین شده و نیازمند همکاری و تعامل سازنده است، اگرچه تلاش‌های فراوانی در سال‌های گذشته انجام شده است.

وی ضمن بیان برنامه‌های فرهنگی این معاونت، به اهمیت ساماندهی مشاوران و ایجاد سیستم‌های مشاوره مناسب تأکید کرد و یادآور شد: تدوین آیین‌نامه‌های مرتبط و ساماندهی مشاوران از اقدامات ضروری برای تقویت جامعه اسلامی است.

در پایان هریک از مدیران و معاونان فرهنگی به بیان نظرات و پیشنهادات و مشکلات فراروی خود پرداختند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha